KK-1 katapultülés

KK-1 katapultülés A Szovjetunióban az első sugárhajtóműves vadászrepülőgépek fejlesztésével egy időben, az 1940-es évek végén kezdtek hozzá a katapultülések tervezésének. Az első sikeres levegőben történt katapultálást 1947. június 24-én hajtották végre egy Pe-2-es bombázó fedélzetéről. A Mikojan tervezőiroda által készített KK-1 típusú katapultülést a következő évben már egy MiG-9 UTI fedélzetén tesztelték, majd UTI MiG-15 vadászrepülőgépekkel próbálkoztak. A MiG-15 típus mellett ezt a katapultülést később az L-28 bombázóknál, valamint az L-29 és a MIG-17-es repülőgépek egyes változatainál is alkalmazták. Magyarországon az első sikeres katapultálást Ferencz István főhadnagy hajtotta végre 1952. július 17-én egy MiG-15bisz fedélzetéről. Korábban, 1951. október 2-án Turcsányi József alhadnagy sikertelenül kísérelt meg vészelhagyást.