L-39ZO Albatrosz sugárhajtóműves oktató repülőgép

Hajtómű típusaIvcsenko AI-25TL
Hajtómű tolóerő16,87 kN
Fesztávolság9,46 m
Szárnyfelület18,8 m²
Hosszúság12,32 m
Magasság4,72 m
Szerkezeti tömeg3455 kg
Maximális felszállótömeg4700 kg
Maximális sebesség780 km/h
Maximális sebesség0,636 Mach
Leszálló sebesség222 km/h
Nekifutási úthossz530 m
Csúcsmagasság11500 m
Hatótávolság840 km
Fegyverzet1290 kg-ig
A Delfin felváltására készült oktatógép A csehszlovák L-39 Albatrosz sugárhajtóműves oktató repülőgépet az L-29 Delfin felváltására fejlesztették ki. A kiállított L-39ZO a fegyverzett harci változata. A Magyar Honvédség 20 darabot rendszeresített belőle, amelyek 1995 és 2009 között álltak szolgálatban. A típus nem kapott NATO-kódot. Ezúttal nem tartottunk a Varsói Szerződéssel A csehszlovák Aero Vodochody repülőgépgyárban kifejlesztett L-39-es prototípusa 1968-ban repült először. 1972 és 1994 között összesen 2 796 darabot gyártottak különböző változataiból. Az Albatrosz az 1970-es évek elejétől a Varsói Szerződés országainak alap kiképző repülőgépévé vált. A Magyar Néphadsereg azonban nem használta a típust, ugyanis a Delfinek kivonása után a kétüléses MiG-21UM látta el az oktató feladatokat. Magyarország csak a rendszerváltás után rendszeresítette A Magyar Légierő 1993-ban kapott 24 darab ZO típusú L-39-est az NDK hagyatékából. Ebből 20 gépet állítottak hadrendbe, a maradék négy tartalék alkatrészként szolgált. 1994. március 3-án repült először L-39-es magyar felségjellel. A ZO típus a szárnyak alatt fegyverfelfüggesztő pontokkal is rendelkezett, így földi célpontok támadására is alkalmas volt. A gépeket fegyver nélkül kapta Magyarország, éleslövészeten ezért a MiG-21-esek készletéből megmaradt UB-16-os blokkolóból indítható SZ-5-ös rakétákkal használták. A gépek a kecskeméti repülőbázison állomásoztak. A típust 2009-ben vonták ki a hadrendből. Ünnepélyes búcsúrepülésüket 2009. november 25-én tartották meg Kecskeméten. A kiállított gép 1977-ben készült Csehszlovákiában, gyári száma: ZD-731018.