Rubik R-22s „Június 18.” vitorlázórepülőgép

Gyártó Sportárutermelő Vállalat, Esztergom
Első repülés 1950. június 29.
Darabszám 69
Fesztávolság: 15,8 m
Szárnyfelület 13,5 m²
Hosszúság 6,5 m
Szerkezeti tömeg 171 kg
Maximális felszállótömeg 280 kg
Maximális sebesség 220 km/h
Legjobb siklószám 25,7
Legkisebb merülősebesség 0,74 m/s
Az első széles körben használt teljesítménygép A Június 18. együléses teljesítmény vitorlázó repülőgép a R-22 repülőcsalád második tagja volt. A teljesen faépítésű, részben vászonborításos szárnyú gépet Rubik Ernő irodája a Futár továbbfejlesztésével alkotta meg 1950-ben. Nevének eredete Az R-22s prototípusa 1950. június 29-én repült először. Ez a dátum majdnem egybeesett a Dolgozó Ifjúság Szövetsége megalakulásának időpontjával, ezért ennek tiszteletére Június 18-ának nevezték el a típust. Alkalmazása A Június 18-ból összesen 69 darabot gyártottak Esztergomban 1950-52-ben. Ez a típus tette először lehetővé az egységes teljesítménygép-típussal való versenyzést, amelyre először az 1952-es IV. nemzeti vitorlázórepülő versenyen került sor.