Rubik R-22s „Június 18.” vitorlázórepülőgép

GyártóSportárutermelő Vállalat, Esztergom
Első repülés1950. június 29.
Darabszám70
Fesztávolság:15,8 m
Szárnyfelület13,5 m²
Hosszúság6,5 m
Szerkezeti tömeg171 kg
Maximális felszállótömeg280 kg
Maximális sebesség220 km/h
Legjobb siklószám25,7
Legkisebb merülősebesség0,74 m/s
Az első széles körben használt teljesítménygép A Június 18. együléses teljesítmény vitorlázó repülőgép a R-22 repülőcsalád második tagja volt. A teljesen faépítésű, részben vászonborításos szárnyú gépet Rubik Ernő irodája a Futár továbbfejlesztésével alkotta meg 1950-ben. Nevének eredete Az R-22s prototípusa 1950. június 29-én repült először. Ez a dátum majdnem egybeesett a Dolgozó Ifjúság Szövetsége megalakulásának időpontjával, ezért ennek tiszteletére Június 18-ának nevezték el a típust. Alkalmazása A Június 18-ból összesen 60 darabot gyártottak Esztergomban 1950-52-ben. Ez a típus tette először lehetővé az egységes teljesítménygép-típussal való versenyzést, amelyre először az 1952-es IV. nemzeti vitorlázórepülő versenyen került sor.